Skip to main content

FAQ

När och hur kan jag ansöka om en studentbostad vid Majstranden?

Ansökningstiden till studentbostäderna är fortlöpande. När du lämnar in din ansökan placeras du i vår bostadskö. På vilken plats i kön din ansökan sätts beror på när du har lämnat in din ansökan och när du har behov av en bostad.

HÄR kan du lämna in din bostadsansökan.

Vem kan ansöka om en studentbostad?

Majstrandens studentbostäder ska i första hand betjäna studerande som studerar på heltid eller gäststuderande vid högskola eller universitet i huvudstadsregionen.

Vad påverkar beslut om vem som får studentbostad vid Majstranden?

Beslut om fördelning av studentbostäderna görs utgående från den sökandes bostadsbehov, ekonomiska och sociala förhållanden, medlemskap och aktiviteter i ägarsamfund samt övriga föreningsaktiviteter.

När får jag veta om jag får en studentbostad?

Studentbostäderna i Majstranden är omtyckta, så hur snabbt du kan få en studentbostad beror på hur många bostäder som är lediga och när de blir lediga. Om det sker förändringar i bostadskön kontaktar vi dig genast med ett bostadserbjudande. Bostadserbjudanden som gäller fr.o.m. 1.8 skickas främst under maj och juni månad varje år.

Hur behandlas sökande som ännu inte har studieplats?

Det finns ingen särskild kvot för första årets studerande. Ansökningar mottas kontinuerligt. Om du är första årets student kan du komplettera din ansökan genast när du vet om du har erhållit studieplats, varpå bostädernas beläggningsgrad avgör om du kan få en bostad eller om du ställs i vår bostadskö. Om det sker förändringar i bostadskön kontaktar vi dig genast med ett bostadserbjudande

Tv-nätet

Tv-nätet i hela Majstranden är DVB-C baserat (Kabel).

Ska jag göra ett eget elavtal?

Nej, fastighetsbolaget köper all el till fastigheten och fakturerar hyresgästen utgående från förbrukningen.

OBS! Vintern 2024-2025 är en övergångsperiod då elmätarsystemet förändras i Majstranden. Efterhand ska ALLA hyresgäster (förutom de som bor i kompisbostad) råda över sina egna elavtal.

Från och med december 2024 ska boende på Byholmsgränden ha egna elavtal (förutom de som bor i kompisbostad). Mer information om detta förmedlas i invånarappen One4All Mobile samt på infotavlan i trapphuset.

Vilken typ av hemförsäkring ska jag ha?

En hemförsäkring som åtminstone täcker vattenskador.

Vad ska jag göra om jag låst ut mig från min lägenhet?

Om du blivit utlåst kan dörren öppnas av vår fastighetsservice, vardagar kl. 7.00–15.00, ring: 029 428 2910. Övriga tider (vardagar kl. 15.00–7.00, helgdagar och veckoslut) sköter Suomen Huoltopäivystys den här servicen, ring: 040 724 7395.